Toplumun ortak çıkarlarını tehdit eden bir sorunu çözebilmek adına gönüllü olarak örgütlenmiş bir grup insanın, kamuların dikkatini çekebilmek ve soruna neden olan uygulamaları etkileyebilmek ya da istenilen yönde değiştirebilmek için yürüttükleri mücadele aktivizm olarak tanımlanmaktadır. Bu değişim çabası içinde bulunan aktörler ise aktivist olarak adlandırılmaktadır. Yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeler toplumsal sorunların görünürlüğünü arttırarak günümüzde hem insanların kendi çıkarlarıyla ilgili sorunların farkında olmalarını hem de bu sorunların çözümü yönünde daha fazla katılımda bulunmalarını sağlamıştır. Bu gelişmeler sonucunda kamuoyunun gündeminde giderek daha fazla yer alan aktivizm, akademik çalışmalarda da titizlikle ele alınıp incelenen bir konu olarak önem kazanmaktadır.
Şiddet içermeyen çeşitli eylemler yoluyla hakların korunması ve yaşamların iyileştirilmesiyle ilgili olan aktivizm konusunun günümüzde daha çok çevresel sürdürülebilirlik, insan haklarının korunması, barışın sağlanması, demokrasi gelişimi vb. konularda ön plana çıktığı ve özellikle yeni iletişim teknolojilerinin aktivist hareketlere etkisi bağlamında tartışıldığı görülmektedir. Fakat bilindiği üzere her kavram farklı disiplinlerde farklı yönleriyle değerlendirilmektedir. Bu kitap, aktivizm konusunu çeşitli açılardan ele alıp inceleyen çalışmaları bir araya getirerek kavrama bütünlüklü bir bakış sağlamayı ve kavramla ilgili değişik yaklaşımları bir arada görme imkânı sunmayı amaçlamaktadır.
Yararlı ve keyifli bir okuma olması temennisiyle…
Ürüne ait yorum bulunmamaktadır.
Göç, her ne şartlarda yapılmış olursa olsun, bir yerinde ya da bir yerlerinde acıyı saklar. Bu durum, en meşakkatli göçler için de en müreffeh göçler için de geçerlidir. Çünkü göç, ardında bırakılanbütün geçmişi, dipdiri ve taptaze olarak elinde tutar. Dolayısıyla, her göç, birikmiş bir özlemdir. Her göç, geçmişi, her gün, her an defalarca tekrar tekrar yaşamaktır. Her göç, ağacın köke bağlılığı neyse onu yitirmektir. Her göç, ayrı bir gurbettir. Gurbet ise başlıbaşına, apayrı bir acı ve ızdırabın adıdır. Gurbet; Üstad Necip Fazıl Kısakürek (2013)’in dizelerinde:
“Gül büyütenlere mahsus hevesle,
Renk dertlerimi gözümde besle!
Yalnız, annem gibi, o ılık sesle,
İçimde dövünüp ağlama gurbet!..” yazdığı gibi, annemizin ılık sesiyle içimizde dövünüp ağlayan bir duygu ya da Şair Fahri Ali (Baymak, 2016)’nin ifadesiyle suyun bile ağırlaştığı bir yaradır.
Balkan Harbi, Osmanlı Devleti’nin tarih sahnesinden silinme eyleminin ya da Şark Meselesi’nin çözümünün provası hükmündedir. Bu prova, yüz binlerce insanın katledilmesi, yerinden yurdundan edilmesi, evsiz barksız kalması ve açlığa mahkum olması uğruna yapılmış ve yaptırılmıştır. Bu dönemde var olan kolera salgını ve ağır iklim koşulları da bu provayı adeta kolaylaştırmıştır. Osmanlı Devleti, gerek sayısal olarak gerek moral olarak gerekse yapısal olarak kazanılması mümkün olmayan bir harbe sokulmuştur. 93 Harbi sonrasında Balkan coğrafyasındaki terör ve çetecilik olayları ile yıpratılmış ve savaş stratejisini daha önce hiç tatbik etmediği bir sistem (kolordu düzeni) ile belirlemiş olan ordu, yolları, iletişim ve ulaşım imkânları kısıtlı bir konum ile harbe giren Osmanlı Devleti’nin, bu harbi kazanacağına, harp taraftarı olan manipüle edilmiş bir kitleden başka kimse inanmıyordu. O kitlenin de harp taraftarlığı her türlü bilgi ve donanımdan yoksundu. Dönemin yöneticilerinin harp taraftarı olan o kitleyi teskin etmek için kullandıkları ifadeler, aynı zaman da devletin acziyetinin değişik bir ifadesinden başka bir şey değildi. Bu açıdan bakıldığında bu kitlenin, mevcut hükümetin değişmesi gibi siyasi bir ihtiras ve amaç uğruna koskoca devleti kaybedeceği belli olan bir savaşa sokma gayreti içinde olduğu düşünülebilir.