3DS MAX 9 İLE GÖRSELLEŞTİRME
EMRAH ÇELİK
“3ds Max 9 ile Görselleştirme’’ Kitabı ile Gelenler?
Evet, kitabımızın yeni güncellenmiş sürümü ile yine karşınızdayız. Mart 2005’de 3ds MAX 7 ile Görselleştirme, Ocak 2006’da 3ds Max 8 ve Ocak 2007’de daha yeni ve güncel 3ds Max yazılımının yeniliklerini öğreten, 3ds Max 9 ile görselleştirme kitabını sizlerin istifadesine sunuyoruz. Burada tekrar edelim ki, kitabımızı geliştirmemizde bizi motive eden, gönderdikleri yüzlerce teşekkür ve tebrik e-postası için, siz değerli okuyucularımıza teşekkürü bir borç biliriz. Bir önceki kitapta olduğu gibi siz okuyucularımıza gelişen yazılım teknolojisinin getirdiği yenilikleri ulaştırmaya devam ediyoruz. Okuyucularımız, 3ds Max 7 ile Görselleştirme kitabı ile 3ds Max 9 Görselleştirme kitabı arasında 115 sayfa yeni bilgi ile 3ds Max 9’un görselleştirme ve tasarım yönüne bakan yeni özellikleri bulabilirler.
Kitabımızın bu sürümündeki en önemli yenilik Mental Ray render hesaplayıcısı, 3ds Max 7 ve 3ds Max 8 ile beraber gelişmeye devam ediyordu. Yeni başlayanlar için iyi sonuç almanın zor olduğunu düşündüm bu ileri düzey render hesaplayıcısına, kitabımızın önceki sürümlerinde yer vermemiştik. Programın yeni sürümü olan 3ds MAx 9 ile gelen Mental Ray 3.5’da gördüğüm büyük değişiklikler, özellikle daha iyi sonuç veren ‘Mr Sun ve Mr Sky’ ışıkları, Mental Ray’e malzeme için malzeme hazırlamayı kolaylaştıran ‘Arch & Design mi’ ve Final Gather özelliğinin kolayca ayarlanabilmesini sağlayan yeni Mental Ray arayüzü nedeni ile kitabın bu sürümünde, bu güzel yenilikleri sizlerle paylaşmaya karar verdim. Bunun dışında Boolean operasyonlarında büyük yenilikler ve kolaylıklar getiren ProBoolean, arazi modelleme için kullanılan Terrain, AEC Extended (Kapı, Pencere, Duvar, Çit) objeler için hazır malzeme şablonlarını içeren AEC Templates malzeme kütüphanesi Kitabımızın güncel sürümünde erişebileceğiniz diğer yenilikler.
Ayrıca Extended Splines, Sweep, Scene State, Bacth Render gibi 3ds Max 8’e ait olan yeni özellikleri ve 3ds Max 7’e ait olup, kitabımızın ilk sürümü olan 3ds Max 7 ile Görselleştirme kitabı içeriğinde yer verilmeyen, Clone and Align Tool, File Link Manager, Layers, Resource Collector, Link Tool, Terrain v.b. gibi birçok aracı da yeni içerik içinde ayrıca bulabilirsiniz. Programın güncel sürümüne geçişinize değecek yeni özellikler çalışmalarınıza hız katacaktır.
Bu güncellemeler ile beraber, kitabın içeriği 3ds Max 9 arayüzünde, değişen yerlere göre yeniden düzenlenmiş, eski sürümlerinde olan araçların (Autobackup, Edit Poly v.b.) arayüzlerinde değişen veya eklenen yeni parametrelere de ayrıca değinilmiştir. Bahsettiğimiz programın güncel sürümüne ait araçları dışında kalan yerleri, programın önceki, 3ds Max 5, 6 ve 7 sürümlerine sahip kullanıcılar da rahatlıkla takip edebilir, uygulayabilirler. Kitabın içeriği içinde yeni eklenen özellikler ve güncellemeler, dikkatinizi çekmesi amacıyla çeşitli ikonlar ve notlar ile ayrıca belirtilmiştir. Ayrıca eski okuyucularımız içerik içinde yeni eklenen konuları sayfa numaraları yanındaki ikon yardımıyla kitap içinde kolaylıkla bulabilirler.
Autodesk 3DS MAX?
Günümüzde 3 boyutlu görselleştirme yazılım paketleri içinde en çok kullanıcıya sahip 3 boyutlu modelleme, kaplama, aydınlatma ve animasyon yazılımı olan 3ds Max mimari görselleştirme, bilgisayar oyunları, Sinema & TV için görsel efektler ve daha birçok alanlarda kullanılmaktadır. Mimarisinin gelişmeye açık olması, nesne tabanlı çalışması, kolay öğrenilebilir bir kullanıcı arayüzü olması nedeniyle, ilk versiyonun çıktığı 1995 yılından günümüze kullanıcılarını memnun eden bir gelişme ivmesi ile birçok teknoloji ödülü almış bu yazılım, saydığımız tüm sektörlerde dünyanın her tarafında yüz binlerce kullanıcı tarafından kullanılmaktadır. Kitabımız genelde konsept itibari ile, programın güncel olan 3ds Max 9 sürümünün arayüzüne göre programı anlatmaktadır. Temelde aynı prensipler ve çok farklılık göstermeyen bir arayüz üzerine kurulu olan 3ds Max 6 ve 7, 8 sürümüne sahip kullanıcılar da, kitabın yeni sürümüne ait özellikler dışında kalan yerleri rahatlıkla takip edebilirler.
Kitabın İçeriği
Bu kitabı, 3ds Max programını yukarıda bahsettiğimiz alanlarda çalışan, eğitim alan veya veren mimar, oyun tasarımcıları, grafikerler, öğrenciler, öğretmenler için yazdım. Yıllardır kurumsal ve özel verdiğim eğitimler içinde edindiğim tecrübeleri kitabımızın içeriğine tümüyle yansıtmaya çalıştım. Dolayısıyla bu tecrübelerden yola çıkılarak 3ds Max programını ilk öğrenen bir kullanıcının takılabileceği yerlere özellikle değinildi. Kitabın içindeki içerik ve konu anlatımları 3ds Max’in genel iş akışına göre sıralandı. Temel bilgiler, Çizim & Modelleme, Kaplama, Aydınlatma & Kamera, Animasyon & Render (İş çıkışı) olmak üzere 5 kısımdan oluşan bu içerik planında yer alan bölümler içindeki konular, 3ds Max konusunda hiçbir bilgisi olmayan kullanıcıları anlayacağı görsel ve yormayan anlaşılır bir üslup ile adım adım anlatılmıştır. Konu anlatımları desteklemek için binlerce 3ds Max ekran görüntüsü ve grafikler kullanılmıştır. Kitabı yazarken oluşturulan bu içerik, bir mimar, oyun tasarımcısı veya grafiker, daha doğrusu bu programı tüm alanlarda kullanmak isteyen kullanıcılar için ortak ve bilinmesi gereken konulardır. Dolayısıyla bu kitap, bu genel konu içeriği ile tüm 3ds Max kullanıcılar için bir başvuru kitabı özelliğini de edinmiştir.
Bu Kitap kimler için?
Kitabımız içerik tasarımı itibari ile 3ds Max programı konusunda hiçbir bilgisi olmayan kullanıcılar için yazıldı. 3ds Max programını bilen kullanıcılarda kitabın içerisinde bilmedikleri modelleme araçlarını, aydınlatma, kaplama ile ilgili birçok püf noktaları, 3dsmax 8 ve 9 sürümünün görselleştirme ve tasarımı bakan yeni eklentilerini ve pratik çalışma yöntemlerini bulacaklardır.
Mimari Görselleştirme ve AutoCad Senkronizasyonu
3ds Max ülkemizde genel itibari ile mimari görselleştirme alanında çok kullanılmaktadır. Bu kitabı yazmamda beni teşvik eden öğrenci arkadaşların da çoğunluğunun mimarlardan oluşması nedeniyle, kitabı yazarken bu hususu dikkate almamak olmaz diye düşündüm. Kitabımızı okuyacak bir mimarın, aradığı örneklere, görselleştirme yaparken ihtiyacı olacağı 3ds Max araçlarına ve çalışma prensiplerine özellikle yer verdim. Kitabın sonunda bir mekânı baştan sona modelleyecek, ışık ve kaplama ile daha gerçekçi gösterebilecek uygulamaları ve konu anlatımlarını bulacaksınız.
3ds Max, son sürümlerinde, özellikle görselleştirme yapan kullanıcıların proje aşamasında işini büyük ölçüde kolaylaştıran bazı eklentiler sunar. AEC-Extended, Windows ve Doors denilen bu eklentiler içinde gelen parametrik ağaç, pencere, kapı, duvar v.b. gibi objeleri bir tıklama ile sahnemize ekleyebiliriz. Özellikle piyasada yer alan diğer 3ds Max kitaplarında görmediğim, bu eklentilere ait bilgilere, özellikle detaylı bir şekilde değindim.
Görselleştirme yapan birçok kullanıcının kullandığı AutoCad yazılımının 3ds Max ile nasıl kullanıldığı merak konusudur. Bu kitapta ayrıca AutoCad çizimlerini 3ds Max ortamına taşıma ve bunla ilgili dikkat edilmesi gerekenleri, File Link Manager gibi araçları, uygulamaları ile bulacaksınız. Bu içerik eklentileri yönüyle de kitabımızın özellikle ülkemizdeki mimarlar için iyi bir kaynak olma özelliği kazandığına inanıyorum.
Uygulamalar
Kitabımızdaki konu anlatımları içinde ve sonunda, öğrendiklerimizi pekiştirecek uygulamalar ekledim. Bu özel uygulamaları ve bölümleri atlamadan yapmanız çok önemlidir. Kitap içinde geçen her örnek ve uygulamanın çalışma dosyaları CD içinde verilmiştir. Programı öğrenirken ve konular içinde ilerken benim hazırladığım bu çalışma dosyalarını açarak inceleyebilirsiniz. Ayrıca kitabın siyah-beyaz basılmasıyla doğabilecek dezavantajlar düşünülerek kitap içinde geçen ve özellikle gerekli olan ekran görüntülerine ait renkli resimleri CD içinde bulabilirsiniz.
Video Dersler
Kitap ile beraber gelen CD'de, kitap içinde adım adım anlatılan bazı uygulamalar içerisinde takıldığınız noktaları daha iyi kavrayabilirsiniz. Bu videoları izlerken kitap içinde uygulamanın dışında faydalı gördüğüm birçok noktaya da değindim. Bu açıdan bu video dersleri sizin programı öğrenmenizi kolaylaştıracak ve hızlandıracaktır.
*Emrah Çelik ile Profesyonel 3ds Max Kursları İçin, Yazarımızın Resmi Websitesi www.emrahcelik.com 'u Ziyaret Edebilirsiniz.*
İÇİNDEKİLER
KISIM 1: 3ds Max 9 Arayüz ve Temel Bilgiler
BÖLÜM 1: 3ds MAX Arayüzüne Genel Bakış
3ds Max 9 Arayüzü (Interface)
Menüler üzerinde özel kontroller
Customize Menüsü
File Menüsü
Yeni bir sahne açma; File Menüsü; New ve reset
Marge:
Export:
Import:
Yedekleme (Auto Backup)
Units Setup (Ölçü Birimi Ayarı)
Çalışma Ekranları (Viewports)
Farklı Çalışma Ekranı Şablonları
Farklı Görüntüleme Çeşitleri
Çalışma Ekranı Kontrol Araçları (Viewport Controls)
Çalışma Ekranında Kullanabileceğiniz özellikler ve Kısayollar
BÖLÜM 2: TEMEL BİLGİLER
Standard ve Extended geometrik Objeleri çizme ve değiştirme işlemleri
Objeler Nasıl Çizilir
Objeleri çizdikten sonra parametrelerini değiştirme
Grid (Izgara) ve Koordinat Sistemi?
Autogrid özellikğini kullanarak çizim yapma
Standard ve Extentend Primitives Menüler
Name And Color (İsim ve Renk)
Creation Method (Çizim Methodu)
Keybard Entry (Klavye Girişi - Klavye ile çizim yazmak için)
Diğer Standard Objeler
Seçim Araçları ve Teknikleri
Bölgesel Seçim ve Araçları (Reglon Select)
Listeden isme Göre Seçim Yapma (Select By Name)
Seçimi Filitreleme/Selection Fitler Menüsü
Seçim Seti Yapma (Selection Set)
Grup Yapma (Group Menüsü)
Display Panel Hide ve Freeze
Objeleri Gizleme ve Dondurma İşlemleri
Isolate Selection
Tramsform Araçları
Taşıma, Döndürme ve Ölçeklendirme
Referans Koordinat Sistemi
Local Koordinat Sistem
Objelerin Merkezini Değiştirme (Transfrom Coordinate Center)
Objelerin Merkezlerini Değiştirme (Pivot Point)
Snap Tools (Yakalama Araçları)
Uygulama: (Move, Rotate ve Scale ile Objeleri düzenleme)
Hizalama Araçları (Align Tools)
Align (Hizalama)
Quick Align
Normal Align
Kopyalama Araçları
Çoğaltma Teknikleri ve araçları
Copy,Instance ve Reference çoğaltma arasındaki farklar?
Mirror Kopyalama Aracı
ARRAY Kopyalama Aracı
Uygulama: ARRAY kopyalam aracı ile döner merdiven
Spacing Tool Kopyalama Aracı
Uygulama: Spacing Tool Aracıile Balkon
Clone and Align Tool
Layers (Katmanlar)
KISIM 2: MODELLEME
Bölüm 3: 3ds MAX MODELLEME
3ds Max’de modelleme nasıl yapılır?
Modelleme Modifiers Stack (Değişticiler Yığını Paneli)
Modifiers (Değiştiriciler)
Parametrik Değiştiriciler
Bend
Bend ve Limitler
Uygulama: Masa
İlk Test Render İşlemi
Taper
Twist
Noise
Uygulama: Deniz
Arka plan (Backround) rengini değiştirme
Arka plan (Backround) resim ekleme
Strech
Squeeze
Mesh Select
Mesh Select Kullanımı
Soft Selection (Yumuşak Seçim)
Mesh Select Uygulama: Baston
FFD (Free Form Deformations)
Uygulama: KANEPE
Push
Push ve Soft Selection
Ripple
Lattice
Uygulam: Lattice ile Sabit Pencere
Wave
Displace
Skew
Spherify
Xform
Affect Region
Shell
Mesh Smooth
Turbo Smooth
Uygulama: Elma
Neler Öğrendik?
Alıştırma
Bölüm 4: 3ds MAX ile 2 Boyutlu Çizim
3DS Max ile 2 Boyutlu Çizim Nasıl Yapılır?
2 Boyutlu Hazır Şekiller
2 Boyutlu Hazır Şekiller (Extended Splines)
2 Boyutlu Çizgiler İçin Ortak Menüler
Line (Çizgi) Nasıl Çizilir?
Lİne çizerken kullanabileceğimiz önemli klavye kısayolları nedir?
2D Snop
Line ve Diğer Çizgiler İçin Rendering Menüsü
Edit Spline (2 Boyutlu Çizimler Üzerine Değişiklik)
Edit Spline Selection Menüsü
Nokta çeşitleri
Smooth ile Bezier nokta Arasındaki Fark?
Edit Spline Geometry Menüsü
Attach ile Çizgileri birbirine bağlama
Vertex (Noktalar) üzerine kullanabileceğimiz araçlar
Segmentler üzerinde kullanabileceğimiz araçlar
Spline üzerine kullanabileceğimiz araçlar
3ds Max ve AutoCad
AutoCad çizimlerini 3ds Max’e aktarma (Import)
Neler Öğrendik
Alıştırma
Bölüm 5: 2 Boyutlu Çizimleri 3 Boyutlu Objektife Çevirme
Extrude
Uygulama: Ev için Plan
Lathe
Bevel
Bevel Profile
Uygulama: Ev için Saçak ve Kartonpiyer
Sweep
Uygulama: Sweep ile Çerçeve
File Link Manager
File Link Manager Diğer Ayarlar
Bölüm 6: COMPOUND OBJECTS
BOOLEAN
3 Boyutlu geometrileri birbirinden çıkarma işlemleri
Boolean nasıl uygulanır?
Boolean antındaki A ve B objeleri nasıl değiştirilir?
Extract
Display ve Uptade Menüsü
Uygulama: Ev Plan Üzerine Pencere ve Kapı Boşlukları
PROBOOLEAN
Yeni ProBoolean
ProBoolean ile Boolean Karşılaştırma?
ProBoolean ile gelen yenilikler
Uygulama: ProBoolean İle Çamaşır Makinası
Uygulama: ProBoolean ile Üçlü Priz
TERRAIN
Terrain ile Arazi Modelleme
Terrain ile İzohips Eğrileri
Terrain Parametreleri
BÖLÜM 7: MİMARİ Projelerde kullanabileceğimiz PARAMETRİK HAZIR OBJELER-AEC EXTENDED
Wall (Duvar) Nasıl Çizilir?
Foliage (Ağaç, Bitkiler)
Railing (Korkuluk)
Uygulama: A.E.C. Extended Railing ile Çit
Stairs (Merdivenler)
Uygulama: Merdivenler için parametre değişiklikleri
Windows (pencereler)
Uygulama: Pencereler için parametre değişiklikleri
Doors (Kapılar)
Uygulama: Kapılar için parametre değişikleri
Uygulama: Snap ile kapı ve pencere çizme
Link Aracı ve Wall, Doors, Windows
BÖLÜM 8: COMPOUND OBJECTS LOFT MODELLEME
Adım Adım Loft
Loft ile modellediğimiz obje üzerinde değişiklik nasıl yapabiliriz?
Loft ile daha rahat çalışın
Çizeceğiniz yeni bir kesiti eskisinin yerine getirme?
Loft obje üzerinde kullandığımız kesitlerin yerini değiştirme ve diğer değişiklikler
Uygulama: Loft ile tarihi kemer
BÖLÜM 9: EDIT POLY ile POLYGON MODELLEME
Polygon Modelleme
Selection Menüsü
Detay Ekleme Edit Geometry Menüsü
Detay Ekleme Araçları
Edit Geometry Menüsündeki diğer araçlar
Edit Vertex menüsü ile noktalar üzerinde geometrik değişiklikler
Edit Edge menüsü ile segmentler üzerinde geometrik değişiklikler
Edit Border menüsü ile kenarlıklar üzerinde geometrik değişiklikler
Edit polygon menüsü ile yüzeyler üzerinde geometrik değişiklikler
Subdivision Surface Menüsü
Paint Deformation menüsü ile fırça darbeleri ile modelleme
Uygulama: Edit poly ile Komodin
KISIM 3: MALZEME EDİTÖR İLE KAPLAMA
Bölüm 10: MALZEME EDİTORÜ
Malzeme Editorune Giriş
Standart Malzeme
Blinn Basic Parameters Menüsü
Hazırladığımız Malzemeyi objelerimize nasıl kaplarız?
Opacity değeri ile saydam malzeme
Shader Basic Parameters Menüsü
Extended Parameters Menüsü
Maps (Kaplamalar)
Bitmap Maps
Dışarıdan alacağımız resimleri kaplama olarak kullanma
Material/Map Browser
Bitmap Resim üzerindeki ayarlar
Procedural Maps; (Parametrik Kaplamalar)
Bump Kanalı İle Kabartma
Dent İle Bump
Opacity Kanalı Kullanımı
Kanallar Üzerindeki kaplamaları kaldırma?
Material ID nedir?
Multi/Sub-Object Malzeme ile Kaplama
Uygulama: Polygon Yüzeylerin Material ID numaraları nasıl değiştirilir?
Uygulama: Pencere için Multi/Sub-object malzeme hazırlanması
Edit Mesh ve Editable Poly Objeleri Kaplama
UVW Map ile Kaplama Koordinatlarını düzenleme
Map Channel
Reclection (Yansıma) Kanalının Kullanımı
Gradient Malzeme Tipi
Uygulama: Deniz ve Gökyüzü Kaplaması
Gradient Malzeme Tipi
Uygulama: Arka Plana Resim atama ( Deniz ve Gökyüzü Kaplaması)
Noise
Reflectian Kanalı ve Prosedürel Kaplamalar
Flat Mirror
Uygulama: Flat Mirror ile AYNA
Flat Mirror Kaplaması ile dikkat etmeniz gereken ayrıntılar
Flat Mirror ile Cilalı ve Parlak Yüzey Kaplamaları
Raytrace Malzeme Tipi
Raytrace Yansıma, Kırılma, Saydamlık Parametreleri
Architectural Material
Bazı Hazır Şablonlardan (Templates) örnekler
Malzeme Silme ve Yeni Malzemeler için Slot Boşaltma
Kaldırılan Malzemeyi Editor Slotuna geri getirme
Material Library (Malzeme Kütüphanesi)
Malzeme KütüphanesindekiMalzemelerin Kullanılması
Malzeme Kütüphanesi Oluşturma
AEC Extended Objeler İçin Hazır Malzeme Şablonları Kütüphanesi
Uygulama: AEC TEMPLATES
Resource Collector (Kaynak Toplayıcı)
KISIM 4: IŞIKLAR KAMERALAR
Bölüm 11: Işıklar, Aydınlatma ve Özel Efektler
Standart Lights (Standart Işıklar ile Aydınlatma)
Işıklar sahneye nasıl eklenir ve eklerken dikkat etmeniz gerekenler
Spot Işıklar (Spot Lights)
Direct Işıklar (Direct Lights)
Omni Light
Işıkların Parametreleri
General Parameters Menüsü
Işıkların Gölge (Shadow) verme özelliğini aktif hale getirme
Intensity/Color/Attenuation Menüsü
Spotlight Parameters Menüsü
Advanced Effects menüsü
Uygulama: Spotlight ışık ile Sinema Salonu ve Projektör
Atmospheres & Effects Hacimsel sis efekti (volme light)
Shadow Map Parameters (Gölge Ayarları)
Lens Effects
Uygulama: Lens Efekt ile Güneş
Uygulama: Direct Light ile iç Mekan Günışığı
Skylight & Light Tracer
Işık Sistemleri (Systems)
Sunlight (Güneş Işığı) ile Aydınlatma
Uygulama: Sunlight ile Güneş Işığı
Daylight (Gün Işığı)
Bölüm 12: Mental Ray ile Malzeme, Işık ve Render
Mental Ray Nedir?
Global Illumination (GI) Nedir?
Gerçek Dünya Işıkları ve 3ds Max Işıkları
Default Scanline Renderer ve Mental Ray Render Karşılaştırma
Nerede ve Ne zaman hangi Render Hesaplayıcısı?
Mental Ray Render Kullanırken dikkat edilmesi gerekenler
Mental Ray aktif hale getirme
Mental Ray Render Malzeme
Yeni Arc & Design Mi Malzeme
Uygulama: Arc & Design Mi Malzeme Hazırlama
U